Det er ikke udstyret, men derimod fotografen, der skaber billedet. Alligevel snakker fotografer, og måske især de mandlige af slagsen, altid udstyr. Og selvom jeg sætter pris på at arbejde med godt udstyr, så er for meget fokus på udstyret i min verden en blindgyde, der tager fokus væk fra det essentielle, billederne. Udstyret jo blot vores værktøj. Hvilket “mærke” værktøjet er af, er for mig ligegyldigt. Det eneste, der virkelig tæller er, at værktøjet gør det jeg ønsker, og ikke står i vejen for det jeg forsøger at lave. Det “perfekte” udstyr for mig, er ikke nødvendigvis det perfekte udstyr for dig. Det afhænger både af, hvad du fotograferer, temperament og arbejdsmetode. De nyeste high end digital kameraer prioriterer mere end noget andet super hurtig autofocus, en utrolig “frame rate pr. second” og høj ISO kapabilitet. Alt sammen vildt imponerende. Jeg har bare ikke noget at bruge det til….

Jeg er sikkert lidt af en fotografisk dinosaur, men her er hvad jeg typisk har i rygsækken, når jeg tager ud for at fotografere:

Kameraer:

Fujifilm GFX 50 S mellemformat kamera,  siden marts 2019, og fra august 2024 også et Fujifilm GFX 100 S II forsynet med en Small Rig L bracket, og følgende objektiver:

Fujinon GF 20 – 35 mm F 4,0 R WR
Fujinon GF 32 – 64 mm F 4,0 R LM WR
Fujinon GF 100 – 200 mm F 5,6 R LM OIS WR
Fujinon GF 1,4X teleconverter TC WR

Desuden anvender jeg Carl Zeiss objektiverne til min Contax 645 via en Fringer adapter (se nedenfor). Jeg synes, at mine GFX kameraer er en fornøjelse at arbejde med, og at de ganske enkelt leverer på øverste hylde på alle de parametre, der er vigtige for mig.

Ebony 45 SU, 4 x 5” storformat kamera. Den langsomme, systematiske tilgang, der er nødvendig, når man fotograferer med storformat passer godt, både til mit temperament og mit motivvalg. Der SKAL bruges stativ og det kræver fordybelse. Intet kan overlades til kameraets “elektronhjerne”. Der er ingen. Det er sjovt, udfordrende og ægte slow-foto. På mange måder en befriende kontrast til vore dages moderne digitale kameraer, hvor hastigheden meget ofte er i højsædet.
På negativ siden, når man fotograferer med storformat er, dels, at hvert skud koster ca. kr. 100,- (til film og fremkaldelse), og så skal der slæbes op mod tyve kilo grej med i felten. Så der er både økonomiske og fysiske udfordringer. Set i lyset af den kvalitet mine Fuji GFX kameraer leverer, så er de i dag mine foretrukne kameraer. Men jeg nyder stadig at fotografere med storformat, og der er stadig reelle fordele ved muligheden for tilt og shift.

Ojektiver til Ebony 45 SU:

Rodenstock Grandagon N 90 mm F 4,5
Rodenstock APO Macro Sironar 120 mm F 5,6
Schneider Kreuznach APO Symmar L 150 mm F 5,6
Nikkor W 210 mm F 5,6

Alle storformatobjektiver er permanent forsynet med Lee filterholder adapter ringe.

Contax 645 mellemformat kamera. Contax’en er et fantastisk kamera, men jeg bruger det desværre ikke mere. Hvis jeg en sjælden gang skyder film leverer mit 4 x 5” Ebony bedre kvalitet, og giver tilmed mulighed for at bruge tilt og shift.

Zeiss optikkerne er imidlertid fremragende, og via en adapter fra Fringer kan jeg bruge dem på mine Fuji GFX kameraer.

Objektiver til Contax 645 og Fujifilm GFX 50 S (med en adapter fra Fringer):
Carl Zeiss T* Distagon 35 mm F 3,5
Carl Zeiss T* Distagon 45 mm F 2,8
Carl Zeiss T* Planar 80 mm F 2,0
Carl Zeiss T* APO Macro Planar 120 mm F 4

Lysmåler:
Sekonic L-508 Zoom Master, til både ”spot“ og ”incident” måling.

Filtre:
Polfilter
Lee neutral density grad filtre
Nisi 6 stop neutral density filter
Lee filterholder system

Stativer:
Gitzo G 1228 Mk II Carbon fibre stativ
Gitzo G 1548 Mk II Carbon fibre stativ

Stativ hoveder:
Arca Swiss C1 Cube “Classic”
Manfrotto 410 gearet hoved

Film:
Fujichrome Velvia RVP 50 ISO, så længe lageret i fryseren varer….

Lagring: 16 TB LaCie 2big Dock til lagring af Raw filer, og 28 TB Lacie 2big RAID til lagring af redigerede billeder – i begge tilfælde sat op som et RAID 0-1

Skærm: Eizo.

Farvekalibrering: X-Rite Colormunki.

Scanner:
Imacon Flextight 646 – der scanner mine 4×5″ dias ind i en størrelse, der ca. svarer til filerne fra et digitalkamera med en 80 megapixel sensor.

Printer:
Epson Sure Color SC-P 900 A 2 og 17” printer.

Papirer:
Canson Infinity Baryta Photographique II
Canson Infinity Baryta Photographique II Matt
Canson Infinity Rag Photographique
Canson Infinity Photosatin Premium RC
Canson Infinity Photolustre Premium RC