Hvis du har kigget lidt i gallerierne her på hjemmesiden, har du sikkert bemærket, at kysten og skoven er blandt de områder jeg holder mest af at besøge med mit kamera. Her er en dejlig ro, masser af frisk luft, mulighed for en god gå tur, og ikke mindst masser af forskelligartede motiver. Ikke, at det altid er ”nemme” motiver, ikke mindst i skoven, hvor jeg på trods af den ”dybe, stille ro” skal forholde mig til naturens tilsyneladende kaos, der kan gøre det til lidt af en udfordring at finde en komposition, der fungerer. Det er imidlertid en udfordring jeg elsker, og de gange det lykkes er ganske enkelt enormt tilfredsstillende.
Men hvad er det egentlig, der gør det så udfordrende at tage gode billeder i skoven? Til en start, og som nævnt ovenfor, er naturen ved første øjekast ofte et tilsyneladende kaos, og det gør det indimellem svært at finde en komposition, eller en balance, hvor elementerne i billedet falder på plads i forhold til hinanden.
Der er imidlertid ingen genveje, og den eneste farbare vej er ganske enkelt at bruge øjnene og blive ved, indtil en passende komposition er fundet. Og vær indstillet på, at du skal arbejde med det, og at det i praksis kan tage både halve og hele timer. Bare at knipse løs, der hvor du lige ”tilfældigvis” står, giver sjældent seværdige billeder. Bevæg dig. Lidt til den ene side og lidt til den anden. Lidt frem, lidt tilbage. Lidt op og lidt ned. Og hold alt dit fokus på, hvordan de enkelte elementer ”flytter” sig i forhold til hinanden, når du bevæger dig. Kun sådan når du frem til den optimale komposition.
Lyset kan være en anden udfordring. Jeg er generelt glad for at fotografere i gråvejr (læs her), der giver et blødt og diffust lys, som er fremragende når du fotograferer i skoven. Direkte sollys resulterer desværre ofte i et mareridt af mørke skygger og aggressive højlys, og kontrasten kan være svær at håndtere. Her er det bløde, diffuse lys som en gråvejrsdag giver væsentligt lettere at have med at gøre. Men der er selvfølgelig undtagelser, som f.eks. hvis du fotograferer ny udsprungne- eller efterårsblade i modlys, hvor du fanger lyset gennem bladene.
Fotograferer du træerne i skoven, så vær især obs på grimme højlys i toppen af billedet. ”Rogue highligts” som mesteren, Charles Cramer, kalder dem. Højlysene nærmest suger opmærksomheden til sig, og kan ruinere dit billede. Gråvejr er en god hjælp til at undgå de grimme højlys, og det kan i det hele taget være en god ide at forsøge at undgå, at himmelen kommer med i billedet.
Tåge kan være aldeles fantastisk. Den begrænsede sigtbarhed gør, at du kan isolere og forenkle dit motiv, og det gør det lettere af finde en komposition. På dage, hvor du oplever det øjeblik, hvor solen bryder gennem tågen, kan modlys give fantastiske billeder.
Mulighederne er mange, og generelt er det min erfaring, at der størst chance for succes i vinter-, forårs- og efterårs-månederne. Midt på sommeren er skoven ofte for tæt og mørk. Et godt stativ er en god hjælp, og ellers er det bedste råd som altid: Kom ud med dit kamera. Som briterne siger, F8 and be there!